Benzínové a dieselové motory jsou u nás stále nejrozšířenějším typem pohonu vozidel a každý typ spalovacího motoru má v zimě svá specifika.
Benzínový motor funguje na principu spalování benzínu v komorách, kde se mísí s kyslíkem. Palivo je zapáleno jiskrou vytvořenou zapalovací svíčkou, která způsobí expanzi plynů, jež pohání pohyblivé části motoru. Startování však může být v zimě problém, protože studený vzduch obsahuje méně kyslíku.
Benzínový motor, známý také jako vznětový motor, funguje jinak. Místo zapalovací svíčky používá ke stlačování vzduchu ve válci vysoký tlak, který způsobuje jeho zahřívání. Když se do horkého vzduchu vstříkne nafta, sama se vznítí a zapálí.
Problémem v zimě je, že nafta může při nízkých teplotách tuhnout a stát se želatinovou. To ztěžuje startování motoru, protože palivo neproudí tak snadno přes filtry a hadice. Proto je u dieselů v zimě důležité tyto části a konzistenci nafty udržovat.
U dieselových vozů se proto doporučuje v době nejnižších teplot jako prevence proti změně složení tankovat také tzv. zimní naftu, která obsahuje aditiva zabraňující tuhnutí. U benzinu je naopak prioritou stav zapalovacích svíček.
Zima klade velké nároky na startování automobilů, a právě zde hraje baterie a její stav klíčovou roli. Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou můžete udělat, je proto udržovat baterii v dobrém stavu, aby vždy poskytovala dostatek energie pro startování.
Proto doporučujeme pravidelně kontrolovat napětí baterie. Pokud baterie začne vykazovat známky oslabení, je třeba ji buď dobít, nebo ještě lépe vyměnit. Kromě kontroly napětí poznáte, v jakém je stavu, také podle toho, jak se chová při startování. Pokud motor startuje špatně nebo těžkopádně, je čas začít to řešit.
Pravidelná jízda také pomáhá preventivně dobíjet baterii. Naopak nejhorší jsou krátké jízdy, zejména v chladném počasí, které ji výrazně oslabují.
Pro efektivní nabíjení baterie jsou nejlepší dlouhé cesty, a to co nejčastěji, nejlépe mimo město. Pro krátké trasy po městě je lepší používat vůz co nejčastěji s menším počtem přestávek. Nejedná se o ideální situaci, spíše o menší zlo.
Kromě výše uvedených problémů se spuštěním věnujte pozornost i dalším signálům, že s baterií není něco v pořádku. Patří k nim například tlumená světla, pomalejší chod oken nebo problémy s elektronickými systémy vozu. I malé změny jsou jedinou možností, jak zabránit úplnému vybití baterie v zimě.
Existují situace, kdy i přes veškerou snahu a nejlepší prevenci může nastat problém se startováním v zimním období. Naštěstí si i zde můžete pomoci sami.
Pokud máte druhé auto s funkční baterií, zkuste startovací kabely. Zde sledujte pořadí, nejprve připojte červený kabel ke kladnému pólu vybité baterie a poté ke kladnému pólu nabité baterie. Poté připojte černý kabel k zápornému pólu nabité baterie a druhý konec ke kovové části motoru vybitého vozu.
Dříve se tradičně řešilo také rozbitím, ale zde buďte opatrní, pokud máte novější vůz nebo vůz s automatickou převodovkou. Tyto vozy jsou na tento způsob startování citlivé a můžete mít nakonec větší problém než jen to, že ráno nenastartujete.
Pokud nemáte po ruce jiné auto a rozbití není možné, může to pomoci. Nabíjení baterie pomocí autonabíječky . Je to jednoduché, zapojíte nabíječku do zásuvky a necháte ji běžet, dokud se baterie nenabije. To může trvat několik hodin, ale na druhou stranu můžete baterii vyjmout z auta a nabíjet ji doma.
Posledním tipem, který nemusí fungovat vždy a za všech okolností, je krátkodobé zahřátí autobaterie a jejího okolí, například pomocí láhve s horkou vodou. To však pomůže pouze ve výjimečných případech a pokud je v baterii ještě nějaká energie.
Zima přináší své vlastní výzvy, a to nejen pro startování vozu, ale i pro jeho každodenní používání. Abyste se vyhnuli nečekaným komplikacím, je nezbytné mít svůj vůz řádně vybavený, a to platí pro všechny části, ať už jde o palivo nebo výbavu.
Při startování je klíčová správná konzistence a vlastnosti paliva. Pokud máte diesel, můžete tankovat již zmíněnou zimní naftu nebo jak používat zimní aditiva do nafty . K dispozici jsou také speciální funkce pro zvýšení výkonu benzinových motorů. zimní aditiva do benzínu . V obou případech je cílem zabránit zamrznutí.
Pokud jde o zimní výbavu automobilu, první volbou pro rychlé odmrazování zamčených dveří a oken jsou. rozmrazovače . Tyto spreje nebo roztoky účinně snižují bod mrazu a umožňují bezproblémové používání dveří nebo výhled z oken bez poškození.
Neocenitelnými nástroji v zimě jsou také koště na sníh a škrabka na led. Jejich účelem je pomoci vám odstranit sníh a led ze skel a karoserie vašeho vozu.
Pokud byste však chtěli preventivní opatření, pak jsou ještě lepším řešením fólie na čelní sklo. Umístěním plachty na čelní sklo zajistíte, že čelní sklo zůstane bez námrazy a ledu bez ohledu na podmínky. Prevencí problémů na silnici je použití řetězy na pneumatiky , zejména pokud jedete do horských oblastí.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 23.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024